Efterårs tempo

Hovedkløver

Nummerplade til montering på forskærm af motorcykel eller cykel med hjælpemotor

 

 

 

Nummerpladerne vist her er de såkaldte "hovedkløvere". De er anvendt fra de første motorcykler kom frem, men formen er er opstået før 30'erne.
De blev forbudt ved lovindgreb selv om der aldrig var sket uheld med placeringen af dem. Eksempelvis er placeringen stadig legal i England.

Disse plader har ingen betydning som nummerplader i dag, hvorfor de er "lovlige" at beside.

Der imod er alle andre nummerplade-typer ikke lovlige at have medmindre de er monteret på godkendte motorkøretøjer.

 

 

 

 

 

Denne malede type med politiets stempel blev anvendt 1/7 1921 - 30/9 1930, hvor vantepladens indførtes. Den malede plade er forsynet med politiets stempel.
Den viste plade har siddet på en Harley Davidson halvtopper fra 1923. Den tilhørte dekopør Gyde Jensen, Peter Skramsvej, København.

 

 

 

 

 

Vantepladerne er anvendt 1/10 1930 - 30/6 1950 og er den type, der har været anvendt længst. Hånden med øjet fremkommer og anvendes som politiets signet.

Hvert amt fik tildelt et bogstav, og hvor det hørte til kan du se under kendingsbogstaver.

 

 

 

 

 

 

I perioden 1/7 1950 - 30/3 1958 anvendtes typen med et bogstav som vist her.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved udgangen af marts 1953 indførtes papegøjeplader for varemotorcykler, der var på halv afgift. Først pr. 8/7 1957 kunne biler benævnt combi-vogne køre på papegøjeplader.

De her viste nummerplader til montering på forskærm blev dog alle forbudt i 1955, altså en kort levetid  specielt for papegøjepladerne.

 

 

 

 

 

Har du en nummerplade liggende? 
Eller ved hvor der ligger en, er jeg meget interesseret i, at du sender mig en e-mail eller ringer på 97510016 med nærmere detaljer.

Viser 0 til 0 af 0 (0 sider)
Viser 0 til 0 af 0 (0 sider)