Efterårs tempo

Nummerpladetyper

Nummerpladetyper og andre mærkninger

Periode

 

generelt

 

Biler

 

Motorcykler


1/2 1903  

 

København: K + tal.
3" høje tal/bogstaver.
Påmalet bag på bilen.
Vognen forsynes med politiets stempel.

   
 
8/8 1903   "Lov om Automobiler" vedtaget maj 1903 ikrafttrådt 8/8 1903:
"For Kjøbenhavns Vedkommernde forsynes Motorvognen med følgende Mærke: Bogstavet K med latinsk skrift og til højre, med almindelige Arabiske Taltegn, Vognens Løbenummer og Politiets fortegnelse. Udenfor Kjøbenhavn mærkes Automobilet med det Latinske Bogstav, der i Overensstemmelse med nedenstående Fortegnelse er tildelt vedkommende Amt".
 

Hele landet:
Mindst 6" høje bogstav/tal.
Latin skrift - arabiske taltegn.
Nummer for og bag.
Påmalet plade eller vognen.
Vognen forsynes med politiets stempel.

   
 
1905      


  Lovteksten lyder:
"Paa Motorcykler paa en under Sadlens bagerste kant anbragt Plade med Tal og Bogstaver af mindst 3 Tommers Højde".
Motorcykler således de første køretøjer der fik påbudt nummerplade.
 

26/6 1906

     

Nummer påmales køretøj eller plade.
Mindst 6" høje bogstav/tal.

  Nummer bagpå.
Mindst 3" høje bogstav/tal.
 
27/5 1908   "Kendingsbogstaver eller Tegn anbringes paa Motorvognens For- og Bagside paa et iøjnefaldende Sted med Tal og romerske Bogstaver, der i en vandret Linie hver for sig have en Højde af mindst 6 Tommer, en Bredde af mindst 3/4 Tomme og en indbyrdes Afstand af mindst 1 Tomme. Tal og Bogstaver males sort paa hvidt paa Motorvognen eller paa en firkantet Plade, der skrues, nittes eller nagles fast paa Vognen. Forreste Mærke anbringes mindst 9 Tommer over Jorden, det bagerste mindst 3/4 Alen fra jorden".  


   
 

3/9 1908

     

Nummer påmales køretøj eller plade.
Sort på hvid grund.
Nummer for og bag.
Numrene forsynes med politiets stempel.
6" høje bogstav/tal.

  Nummer bagpå.
Mindst 3" høje bogstav/tal på plade.
 

21/5 1910

     

Nummer påmales køretøj eller plade.
Sort på hvid grund.
Nummer for og bag.
Numrene forsynes med politiets stempel.
15 cm høje bogstav/tal.

  Nummer bagpå.
7 cm høje bogstav/tal på plade.
 

1/7 1913

     

X efter nummeret på motorvogne under 450 kg. Males sort på hvid grund på køretøj eller på plade.

  X efter nummeret på motortricykler under 400 kg. Males sort på hvid grund på køretøj eller på plade.

17/3 1919

 

Nummer påmales plade. Bogstaver røde, tal blå, hvid grund.
Pladerne stemples af politiet. Gamle numre bruges til 1/7 1921.
 

Plade for og bag.
Bogstaver 7 cm høje.
Tal 12,5 cm høje.
X i blåt ved vogne under 700 kg.

Ledige hyrevogne hvid cirkelplade på 10 cm i diameter.

  Plade på langs for og bag på.
Bogstaver 4 cm høje.
Tal 7 cm høje.

1/71921  

Pladerne leveres af politiet. Bogstav/tal hvide på sort grund. 
Prøveplader omvendt.
Tallet skal stå med lille skrift under bogstavet.
Pladerne stemples af politiet. 
Gamle plader inddrages 1/10 1922.

 

 


Højde foran: bogstav 5½ cm, tal 8 cm. Højde bagpå: bogstav 8½ cm, tal 12½ cm.
X i hvidt ved vogne under 1450 kg.
Ledige hyrevogne hvid cirkelplade på 10 cm i diameter.
Eldrevne vogne grøn cirkelplade på mindst 7 cm i diameter.

En mørkeblå cirkelplade betød tilladelse til at køre på Strandvejen.

 


Højde foran: bogstav 3 cm, tal 4,5 cm.
Højde bagpå: bogstav 5½ cm, tal 8 cm.
Såfremt tallet på 4 eller 5 cifre skal bageste plade deles i 2 linier.

 

 
1/10 1922


  Pr. 1/7 1921 var slut med hjemmelavede nummerplader. Nu bliver det politiet, der udsteder nummerplader.
Nummerpladen inddrages senest 1/10 1922.
     
Pladen er stemplet med politiets stempel og dermed beviseligt udstedt af politiet.
Pladen her har siddet på en Harley Davidson 1923 tilhørende dekopør Gyde Jensen, Peter Skramsvej
.
 
1/1 1928  

 

Rød cirkelplade med diameter 9 cm anvendtes bagest på varevogne, lastbiler, rutebiler og andre køretøjer, der ikke er belagt med omsætningsafgift.
X markeringen for vogne under bestemt vægt bortfaldet.
Samme gælder for hyrevogne og eldrevne vogne.
Såfremt tallet er 5 cifre skal bageste plade deles i 2 linier.

  Særlige X markering for motortricykel under 400 kg bortfaldet.

1/10 1930

 

 

Vantepladen leveres af Justitsministeriet og pladerne skal ikke længere stemples af politiet.

Vantepladerne er anvendt 1/10 1930 - 30/6 1950 og således den type, der har været anvendt længst.
Her på politibil fra krigen.

 


Vantepladen kendes i to udførsler. Først ses for både biler og motorcykler en sikket vulstkant.
Senere bliver kanten bagudbukket.
I pladen er to monteringshuller. 

Et  + er anvendt sammen med nummerpladen af dyrlæge, læge, jordmødre og politi.

 

Fornummerpladen sidder på langs, emaljeret på begge sider.

Nummerpladen til bag er 201x231 mm i 1mm materiale.

 
1932   Justitsministeriets bekendtgørelse 192.
I København Amt tillades 6 cifre, hvilket inden længe blev almindelig i København by, i A og X.
       

1/7 1950

 

Enkelt bogstav uden "vante".
Gule plader indføres i stedet for rød cirkelplade.
Løse prøveskilte med røde bogstaver og sorte tal på hvid grund.

 

 
Ved 5 cifre adskilles tusinderne med punkt.


Faste prøveskilte stadig i omvendt skrift.

Nummerpladen til bag er 203x231 mm i 1 mm materiale.

 
27/3 1953          
"Papegøjeplader" indføres for varemotorcykler.
 
1/7 1955           Motorcykler skal ikke have fornummerplade.
 
15/7 1955           Fornummerplade forbydes helt.
 

8/7 1957

     

"Papegøjeplader" indføres for varevogne.

   

1/4 1958

  Dobbeltbogstaver indføres.

 

 



Længden på nummerpladen er 400 mm. Godstykkelsen 1,2 mm.
Pladen med bagudbukket kant, to kulisser til montering af de firkanthovede nummerplade bolte.

 
Nummerplade for varemotorcykel og papegøjeplade for kombineret vare/personmotorcykel.
Størrelsen er den kendte firkantede plade.
I øvrigt som for biler med høj nummerplade.

1/4 1966
- 1/1 1969

 

1/4 1966 oprettes Centralregisteret og i perioden indtil 1/1 1969 gennemføres centralregistreringen af motorkøretøjer. 
Bogstaver starter med AA dog bortset fra tidligere anvendte kombinationer.
Køretøjer registreret under Centralregisteret bevarer for hele registreringstiden sit registreringsnummer. Dette også uanset ejers flytning med køretøjet til hvilket som helst sted i Danmark og uanset ejerskifte.
Tidligere skulle køretøjet skifte nummer, hvis ejers nye bopæl var i anden politikreds.

     

 

 
1/1 1970      

Udstedelsen af "papegøjeplader" ophører.

  Udstedelsen af "papegøjeplader" ophører.

1/4 1976   Reflekterende nummerplader indføres.
       

 


Viser 0 til 0 af 0 (0 sider)
Viser 0 til 0 af 0 (0 sider)